ایمنی شبکه بی سیم (Wireless Security)

اهمیت سامانه های بی سیم، به دلیل صرفه جویی های فراوانی که در استفاده از منابع شبکه به همراه دارند، بر کسی پوشیده نیست. همچنین با توجه به مزایای متعدد این نوع از شبکه ها، استفاده از آنها در محیط های آموزشی، مراکز تفریحی، اقامتی و حتی اداری و سازمانی با استقبال فراوانی روبه رو بوده است. از جمله مزایای عمومی و تخصصی استفاده از شبکه های بی سیم در این اماکن میتوان به این موارد اشاره کرد:

  • سرعت استقرار: سیستم های بی سیم در سریعترین زمان و با ایجاد کمترین تغییر در یک مکان استقرار میابند.
  • بهره وری هزینه: هزینه های راه اندازی سیستم های بی سیم در دراز مدت بسیار کم تر از شبکه های با سیم است.
  • قابلیت توسعه پذیری: این سیستم ها به سرعت در مقیاس های وسیع قابل گسترش اند.
  • افزایش دسترسی و قابلیت جابه جایی: کاربران سیستم های بیسیم میتوانند در هر لحظه و در هر موقعیتی به سیستم متصل گردند.
  • توسعه آموزش الکترونیک در فضاهای آموزشی: با افزایش ضریب دسترسی به شبکه و اینترنت در درون دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی
  • امکان ارائه سرویس های متنوع: ارائه سرویس های اختصاصی به انواع گروه های سازمانی در موسسات آموزشی نظیر اساتید، کارمندان، دانشجویان، میهمان و مدعوین،…

 

چالش های شبکه های بی سیم که ما آنها را به فرصت تبدیل میکنیم

عدم رعایت برخی استاندارد ها در مورد تجهیزات شبکه های بی سیم و بی توجهی به اصول ایمنی در ایجاد این شبکه ها میتواند مخاطرات زیادی را بهمراه داشته باشد، از جمله:

۱- عدم امنیت شبکه

در این شبکه ها نفوذ پذیری شبکه توسط افراد غیر مجاز زیاد است. بسیاری از پروتکل های رایج امنیت شبکه در سیستم های بی سیم در مراکز بزرگ کارایی نداشته و به راحتی قابل نفوذ میباشند. به همین دلیل است که بسیاری از سازمان ها و شبکه ها بزرگ برای ایجاد شبکه های داخلی خود به بستر های سیمی روی می آورند. در برخی سازمان ها برای ایمن سازی شبکه های بی سیم اقدام به جداسازی فیزیکی تجهیزات شبکه های بیسیم از بستر شبکه های داخلی و با سیم مینمایند. این اقدام شاید باعث امنیت بالای شبکه داخلی و دوری از مخاطرات شبکه های بی سیم گردد، ولی هزینه های سر سام آوری را نیز به دنبال خواهد داشت !

در برخی از سازمان ها شبکه های بی سیم را به شبکه ها داخلی متصل نموده که میزان آسیب پذیری این شبکه ها را به شدت افزایش میدهد. کاربرانی که گاه بصورت میهمان به این شبکه ها متصل میگردند میتوانند شبکه را آلوده کنند، به بسیاری از منابع شبکه و اطلاعات محرمانه سازمانی دسترسی پیدا کنند و یا اطلاعات غیر مجازی را در شبکه قرار دهند.

۲- افت شدید کیفیت سرویس دهی در شبکه های بزرگ

همچنین عدم پشتیبانی از سامانه جابه جایی میتواند مرتباً باعث افت کیفیت ارائه خدمات و قطع آن گردد. در این شرایط تعداد اتصال به اکسس پوینت های خاص زیاد شده و باعث کاهش کیفیت دسترسی و گاهاً خارج شدن از گردونه سرویس دهی میگردد. بسیاری از دستگاه های رایج و غیر استاندارد مدعی داشتن این قابلیت هستند، در صورتیکه در عمل به اثبات رسیده است که بسیار ی از آنها از این سرویس پشتیبانی نمیکنند. با سرویس های استاندارد Roaming به راحتی میتوان بار اتصال را در اکسس پوینت ها تقسیم و بصورت کاملاٌ اتوماتیک مدیریت کرد. کیفیت ارائه سرویس در این نوع از شبکه ها بسیار بالا و پایدار است.

۳- مدیریت اتصال و تبادل اطلاعات کاربران در شبکه

در برخی شبکه های بیسیم، به علت عدم وجود سیستم مدیریت دسترسی کاربران، امکان تبادل اطلاعات بین بسیاری از کاربران وجود دارد. این مطلب میتواند تبدیل به یک مخاطره برای امنیت شبکه، بارگذاری اطلاعات غیر مجاز، دزدیده شدن اطلاعات شبکه،… گردد. این مساله همینطور باعث افزایش ترافیک اطلاعات روی اکسس پوینت ها گردیده و سرویس دهی آنها را با مشکل مواجه میکند. با ایجاد یک سیستم مدیریت دسترسی کاربران و Client ها به شبکه بی سیم، میتوان به شدت از این مخاطرات کاست. در این صورت کاربران داری حدود دسترسی و فعالیت خاص خود خواهند بود. شرکت مهندسین تحلیلگران آتی نگر راهکار شبکه های بی سیم خود را با این بینش ارائه میدهد که شبکه ای پایدار، سریع و ایمن را ایجاد نماید. بدینوسیله این دیدگاه در بین کاربران ایجاد میشودکه بستر های بی سیم نیز میتوانند به اندازه شبکه های با سیم، امن و پایدار گردند. از این رو این مجموعه در پی آن است که زیر ساخت های بی سیم را با بروزترین و ایمن ترین استاندارد ها ایجاد نماید.

 

 

به بالای صفحه بردن