معیار دادن ستاره به هتل ها چیست؟

معیار دادن ستاره به هتل ها چیست؟

یکی از مهم ترین معیارها در نحوه ستاره گرفتن هتل ها که باعث می شود یک هتل ستاره دریافت کند، موقعیت مکانی آن هتل است.

میهمانان یک هتل، هتل‌هایی را ترجیح می دهند که در یک منطقه تمیز و دور از بزرگراه ‌ها یا خروجی ‌های بزرگراه باشد.
همچنین رستوران ها، امکانات و سایر جاذبه‌ های گردشگری در مجاورت یک هتل نیز می‌ تواند بر رتبه‌ بندی آن تاثیر گذار باشد.

اگر بر اساس میزان امکانات و نحوه سرویس دهی, هتل­ها را تقسیم کنیم هر هتل دارای امکانات زیر است:

    هتل تک ستاره

سرویس بهداشتی و حمام در تمام اتاق­های هتل موجود باشد.

تمامی اتاق­های هتل باید هر روز نظافت شود.

در هر اتاق هتل باید یک تلویزیون رنگیِ کنترل­دار موجود باشد.

هر اتاق باید دارای میز و صندلی باشد.

در سرویس بهداشتی و حمام هتل باید صابون و شامپو موجود باشد.

هتل باید مجهز به بخش پذیرش دارای قابلیت رزرو اتاق باشد.

هر هتل تک ستاره در بخش پذیرش باید حداقل یک دستگاه دورنگار داشته باشد.

هتل باید تلفن عمومی برای استفادۀ مسافران داشته باشد.

از ساعات اولیه صبح تا ساعاتی پیش از ظهر، امکان صرف صبحانه برای مسافران در هتل بایستی موجود باشد. (معمولا برای این امکان هزینه­های جداگانه­ای دریافت می­شود.)

در هتل باید امکان صرف نوشیدنی وجود داشته باشد.

هتل باید دارای سامانۀ پرداخت الکترونیکی باشد.

 هتل‌های یک ستاره ممتاز (Superior Tourist): هتل‌­های «یک ستاره ممتاز» دارای امکاناتی بیش‌ از هتل‌های یک ستاره هستند ولی این امکانات به اندازه‌ای نیست که بتوان برای آن‌ ستاره‌ای دیگر، در نظر گرفت. برای نمونه در هتل‌های «یک ستارۀ ممتاز» ممکن است، سرویس حمام و دستشويی مشابه هتل‌های یک ستاره باشد ولی در ساخت آن‌ها از مصالح و مواد مرغوب‌تری استفاده شود.

 هتل دو ستاره

   هر هتل دو ستاره، بایستی تمامی امکانات یک هتل تک ستاره را داشته باشد و علاوه بر آن:

باید رستوران هتل قابلیت صرف صبحانه داشته باشد.

کنار هر تخت خواب، یک چراغ مطالعه نصب شود.

سرویس بهداشتی و حمام، دارای ژل مخصوص شستشوی بدن، مسواک و خمیردندان باشد.

به هر مسافر سه عدد حوله ارائه شود.

هر اتاق داری کمد مخصوص برای لباس باشد.

قابلیت پذیرش کارت اعتباری در هتل وجود داشته باشد.

   هتل سه ستاره

یک هتل سه ستاره باید تمامی امکانات هتل دو ستاره را داشته باشد و علاوه بر آن:

قسمت پذیرش باید ۱۴ ساعته برای مشتریان فعال بوده باشد و در تمام طول شبانه روز نیز تلفن فعال داشته باشد.

قسمت پذیرش باید کارکنانی جهت جابجایی وسایل مسافران داشته باشد.

کارکنان اصلی قسمت پذیرش باید حداقل به دو زبان مسلط باشند.

هر اتاق هتل باید دارای تلفن باشد.

هر اتاق هتل باید امکانی برای صرف نوشیدنی داشته باشد.

در اتاق هتل یا سالن­ها باید امکان اتصال به اینترنت موجود باشد.

حمام داخل هتل باید به سرویس گرمایشی مجهز باشد و علاوه بر آن وسایل اصلاح و پیرایش در داخل حمام یا سرویس بهداشتی موجود باشد.

وجود آینۀ تمام قد، جعبۀ نخ و سوزن، جعبۀ واکس کفش، سرویس خشکشویی برای هر اتاق لازم و ضروری است.

هر مسافر می­تواند در این هتل­ها از یک بالشت و پتوی اضافه، استفاده کند.

مدیریت هتل باید دارای سامانۀ انتقادات و پیشنهادات و قسمت روابط عمومی باشد.

«هتل‌های سه ستاره ممتاز»  (Superior Comfort): این هتل‌ها حد فاصل هتل‌های سه و چهار ستاره هستند.

  هتل چهار ستاره

یک هتل چهار ستاره باید علاوه بر داشتن امکانات هتل سه ستاره شرایط زیر را هم داشته باشد:

دارای سامانه پذیرش ۱۸ ساعته باشد و تلفن هتل نیز به صورت شبانه روزی فعال باشد.

این هتل باید دارای سالن عمومی به همراه امکان صرف نوشیدنی و کافی شاپ باشد.

امکان صرف صبحانه در این هتل به درخواست مسافران می­تواند در رستوران یا اتاق باشد.

خدمات­دهی به اتاق­ها باید به صورت شبانه روزی انجام شود.

قسمت پذیرایی هتل باید دارای تمامی امکانات لازم باشد.

سرویس دستشویی و حمام باید به تمامی لوازم بهداشتی، پیرایشی و آرایشی مجهز باشد.

هر اتاق باید امکان دسترسی به اینترنت داشته باشد.

«هتل‌های چهار ستاره ممتاز» (First Class Superior): هتل­هایی هستند که از هتل­های پنج ستاره کمی پایین­ترند اما امکاناتی بالاتر از هتل چهار ستاره ارائه می­ دهند.

    هتل پنج ستاره

یک هتل پنج ستاره باید تمامی امکانات یک هتل چهار ستاره را داشته باشد و علاوه بر آن:

قسمت پذیرش آن باید حداقل دو شیفته باشد و شبانه روزی فعالیت کند.

کارکنان قسمت پذیرش آن باید چند زبانه باشند.

باید دارای مأمور پارکینگ، دربان و قسمت حمل بار برای مسافران باشد.

باید مسئولی برای رزرو رستوران، تور، حمل و نقل مسافرین داشته باشد.

سالن بزرگ و میز و صندلی برای تعداد بالای میهمانان داشته باشد.

برای هر مسافر باید استقبال به همراه گل و هدیه، داخل اتاق صورت پذیرد.

غذا و آشامیدنی در اتاق یا رستوران هتل باید به صورت شبانه روزی مهیا باشد.

هر اتاق باید مجهز به رایانه و اینترنت باشد.

هر اتاق هتل باید دارای گاو صندق و وسایل دیگر امنیتی باشد.

هر روز عصر باید اتاق هتل مرتب شود.

خدمات مهمانداری هتل باید در بالاترین سطح صورت گیرد.

به بالای صفحه بردن