کمبود و نواقص صنعت هتلداری

تاریخچه هتلداری و گردشگری

در واقعآ تاریخچه هتلداری و گردشگری را میتوان به دوره قدرت و پیشرفت رومیان نسبت داد. در آن زمان، رومیان برای پذیرایی و استقبال از مقاماتشان مکان ها و استرحت گاه های ساده ای ترتیب داده و بعدا با گذشت زمان، متناسب با نوع میهمان ها، آنجا را آراسته تر کردند.
علاوه بر این، همزمان در اروپا نیز میهمان سراهایی برای بازرگان ها ساخته شد که خدمات ساده ای مانند صبحانه را با قیمت اندک ارایه کردند. اما، نکته جالب در استراحت گاه های ساخته شده در آسیا این بود که آنها غالبا در مسر اماکن زیارتی بنا می شدند زیرا کشورهایی آسیایی اعتقادات مدهبی داشتند. . با این حال، اولین مرکز و یا سیستم پذیرایی مشابه سیستم های امروز، بیش از یک قرن قبل در لندن آغاز به کار کرد.
در مقاله حاضر، در مورد موضوعات تعریف تاریخچه هتلداری و مدیریت ، مدیریت هتلداری چیست ، بازار کار مدیریت هتلداری، رشته مدیریت هتلداری، آموزش مدیریت هتلداری، دوره مدیریت هتلداری ، مدرک مدیریت هتلداری ، گواهینامه مدیریت هتلداری ، کمبود و نواقص صنعت هتلداری و روش های مدیریت هتل بحث می کنیم.

Deficiencies in the hotel industry

تعریف مدیریت هتلداری

مدیریت هتلداری، به مطالعه اصول و شیوه های مهمانداری و پذیرایی پرداخته و برای نحوه مدیریت همه امور مربوط به هتل پیشنهاداتی ارایه می کند.  بنابراین، فردی که مسئولیت مدیریت هتل بزرگ یا کوچکی را برعهده میگیرد، مدیر هتل، نه تنها  باید بتواند بخش های مختلفی مانند رستوران ها، موزه ها و مراکز تفریحی هتل را سازماندهی کند بلکه باید مسولیت های زیر را نیز به نحو احسن انجام دهد:

  • بودجه بندی برای تمام بخش ها
  • مدیریت همه کارکنان و ایجاد ارتباط بین آنها
  • رسیدگی کردن به انواع شکایات مشتری ها و پیگیری رفع مشکلات
  • ایجاد هماهنگی بین بخش ها و نظارت بر نحوه انجام کار انها
  • ارایه راه حل های جدید برای بازاریابی
  • اطمینان از کیفیت غذا و خدمات تا رفتار کارکنان با مشتری ها
  • بررسی میزان رضایت مشتری ها

با توجه به اینکه، وظایفی که مدیر هتل بر عهده میگیرد بسیار متنوع و متعدد است بنابراین، این افراد باید شخصیت خاصی داشته باشند تا بتوانند در این موقعیت و جایگاه موفقیتی چشمگیر به دست آورند. مدیر هتل باید، انعطاف پذیر و مستقل بوده، برنامه ریزی بلند مدت داشته و بتواند بر دیگران تاثیر بگذارد و با استفاده از رویه های موجود، محیط را متحول کند.

 درآمد رشته هتلداری

افرادی که به رشته هتلداری وارد میشوند دارای مهارت های چند گانه بوده و میتوانند در همه بخش های هتل انجام وظیفه کنند. این افراد معمولا به زبان انگلیسی یا یک زبان بین المللی دیگر تسلط داشته و علاو ه بر مترجم میتوانند در بخش های حمل و نقل، آژانس، تشریفات ، آشپزی و تهیه انواع غذا  یا مهماندار مشغول به کار شوند.

بنابراین، فارغ التحصیلان این رشته با مشکل بیکاری مواجه نخواهند شد و به دلیل مهارت های بالقوه و بالفعلی که دارند، درآمد رشته هتلداری قابل قبول و چشمگیر است. البته ، شاید این مقدار درآمد در کشورمان با کشور آمریکا قابل مقایسه نباشد اما میتواند با توجه به تلاش و تجربه فرد افزایش پیدا کند. علاوه بر این، کسب دانش در حوزه های مشابه نیز میتواند عامل مهمی در پیشرفت  و موفقیت این فارغ التحصیلان باشد.

 

آموزش مدیریت هتلداری

مدیریت هتلداری ، تلفیقی از ارکان و مولفه های مدیریت و شغل هتلداری است به این معنی یک مدیر موفق هنگامی میتواند یک مجموعه مانند هتل را سازماندهی کند که هم به شیوه های مدیریتی آگاه باشد و هم بتواند با شناخت بخش ها و مسئولیت های هتل، آنها را به هم مرتبط کرده و عمیقا بر انها نظارت داشته باشد.
یکی از مسیرهای که میتوان از آن برای شناخت وظایف مدیر هتل و ارکان هتل استفاده کرد، استفاده از بسته های آموزشی دوره آموزش مدیریت هتلداری است که توسط مرکز آموزش مجازی پارس ارایه شده است. دوره مدیریت هتلداری، به دانش پذیران امکان میدهد تا با مفاهیم مدیریت و هتلداری آشنا شده و در این زمینه تجربه کافی کسب کنند. همچنین، در پایان دوره ، به دانش پذیرانی که در آزمون آنلاین موفق شوند،  مدرک مدیریت هتلداری اعطا شده و دور هایی مانندپذیرشگر هتل، مدیریت نوشیدمی ها در هتل و مدیریت مراکز ماساژ در هتل نیز به آنها معرفی می شود.

کمبود و نواقص صنعت هتلداری

علی رغم اینکه مدیران هتل همه تلاش خود را در جهت ارایه خدمات و کسب رضایت مشتری می کنند اما مدیریت هتل و هتلداری بر پایه تقاضاهای مشتری ها و نیاز شان بنا شده و کمبود و نواقص صنعت هتلداری ، در حوزه های مالی ، مدیریت و تربیت نیروی انسانی به وضوح قابل مشاهده است.
بنابراین، پیش از هر اقدام جدیدی، مدیریت هتل باید نیروی انسانی خود را با توجه به ملاک ها و استانداردهای تایید شده انتخاب کند تا در نحوه ارایه خدمات و احترام به مشتری خللی وارد نشود. یکی دیگر از این نواقص، پایین بودن کیفیت غذا و عدم آشنایی نیروی نسانی با نحوه پذیرایی شایسته از میهمان ها است که تا حد زیادی از تعداد مشتریان کاسته است.

Deficiencies in the hotel industry

رشته مدیریت هتلداری

رشته مدیریت هتلداری، یکی از گرایش های رشته های گردشگری است که میتون آنرا تا مقطع دکترا ادامه داد. در واقع، این رشته، ترکیبی از دوره های کسب و کار و آموزش فعالیت هایی مانند نحوه سرویس دهی غذا، استقبال و پذیرایی و برنامه ریزی و کنترل و نظارت بر انجام وظایف است. دانشجویانی که به این رشته وارد می شوند باید بتوانند مهارت های متنوعی کسب کرده و با اصولی مانند چگونگی نگهداری مواد غذایی ، شناخت و خرید تجهیزات ، ایمنی در محیط آشپزخانه و رزرواسیون اشنایی پیدا کنند.
افرادی که مایل به تحصیل در این رشته هستند، میتوانند یا ازطریق واحدهای دانشگاه های دولتی و غیر انتفاعی  و یا واحدهای اموزشی معتبر شروع به تحصیل کرده و گواهینامه مدیریت هتلداری دریافت کنند. دانشجویان این رشته باید در طی تحصیل به یک زبان بین المللی تسلط پیدا کرده و بتوانند با دیگر افراد نیز ارتباط خوبی برقرار کنند.

روشهـاي مديريت هتل

مدیری که مسئولیت یک هتل را بر عهده میگیرد باید میتواند از رو ش های خاص خود برای مدیریت هتل استفاده کند. روش های مدیریت هتل که غالبا به این منظور استفاده می شوند شامل :
1.مدیریت مهار گسیخته
در این روش مدیریت، مدیریت عملا برای انجام مشکلات کاری انجام نداده و وظیفه حل بحران ها را بر عهده کارکنان و توانمندی ها ی آنها می گذارد. علاوه بر این، کارکنان نیز وظایف خود را به دیگری واگذار کرده و در کل در سازمان ، اختلال پیش می اید. بنابراین، این روش مدیریتی موفق نخواهد بود.
2.مدیریت دیکتاتوری
بر عکس شیوه قبلی،  مدیریت در این روش، با کارکنان در ارتباط نبوده و صرفا دستورات را بدون هماهنگی و مشورت با کار کنان صادر می کند. این مدیران، به دستور العمل ها توجهی نداشته و با توجه به تمایلات خود تصمیم به انجام کار میگیرند. این محیط کار، کمی مشابه محیط های نظامی بوده و کمتر موفق به نظر میرسد.
3.مدیریت دموکراتیک
این نوع از مدیریت، بهترین نوع مدیریت بوده که در آن ، مدیر با اعضا و کارکنان سازمان مشورت کرده و در مورد همه مسایل مرتبط با سازمان از آنها نظر خواهی و نظر شان را اعمال می کند. قابل ذکر است که عامل مهم موفقیت این مدیران، ایجاد ارتباط بین کارکنان و برنامه ریزی و سازماندهی برای حل مشکلات است.
علاوه بر این، در این نوع از مدیریت، مدیریت تلاش می کند تا اطلاعات موجود را جمع آوری کرده، بین افراد ارتباط موثر به وجود آورده و در نهایت برای یک موضوع خاص تصمیم بگیرد.

 

منبع آموزش پارس

به بالای صفحه بردن