نكات ضرورى در پذيرش هتل
در هتلداری اولین نکته مهمان نوازی است که بر عهده کارمندان قسمت پذیرش هتل می باشد چرا که رسپشنیست ها یا کارمندان پذیرش اولین نقاط تماس مهمانان با مجموعه هتل هستند.
نوع رفتارشان بسیار مهم است ومی توانند در بالا بردن جایگاه هتل در ذهن مهمانان بسیار تاثیرگذار باشند.بدین منظور به نکاتی در مورد متصدی پذیرش می پردازیم.
متصدی پذیرش هتل باید در همه حال رفتاری مودبانه و صمیمی، آرامش و صبر داشته باشد (حتی در شرایط بحرانی). باید از روابط عمومی خوبی برخوردار بوده و تاحدی با روانشناسی افراد، لهجه ها و فرهنگ های مختلف آشنایی داشته باشد.
بسیار مهم است که حس خاص بودن و متفاوت بودن مهمانان هتل ارضا شود. به همین منظور مهمان نباید با یک کارمند ساندویچ به دست یا سیگار به دست مواجه شود .چراکه نشان از عدم توجه به مهمان است.
یکی دیگر از کارهای مهم متصدی پذیرش هتل، اطلاع رسانی درست به میهمانان می باشد. او باید به کلیه منابع اطلاعاتی شهر خود دسترسی داشته و تا حد زیادی نیز خودش آنها را بداند. پذیرش گر هتل باید بتواند هر نوع اطلاعاتی را که میهمان هتل می خواهد، در اختیارش قرار دهد.
کارمندان پذیرش هتل باید با نحوه بررسی درستی و اعتبار انواع کارت های شناسایی اعم از کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه و…میهمانان آشنا باشد. همچنین باید انواع روش های رزرواسیون را شناخته و مراحل مختلف هر کدام را در هنگام نیاز به خوبی انجام دهند.
کارمندان پذیرش هتل که در شیفت شب کار می کنند نباید در شیفت خود بخوابند. مسافرانی که در نیمه شب وارد هتل می شوند نباید با یک کارمند خواب پشت میز رسپشن رو به رو شوند .
پوشش و فرم کارمندان رسپشن بسیار مهم است و مهمان نباید آن ها را بدون پوشش تعریف شده ار سمت هتل ببیند. عدم استفاده از پوشش مناسب نشان از بی احترامی است.
” نباید در حین ارائه خدمت به مسافران در حال حرف زدن و شوخی کردن با همکاران خود باشند بلکه باید تمام توجهشان به مسافران و مهمانان هتل باشد “.
١– بيدار باش ها را بايد ثبت كرد و در راس موعد مقرر انجام داد،
٢– توجه به نقل و انتقال چمدان ميهمان ،
٣– كوشش جهت ايجاد روحيه ي مثبت براي مراجعه كنندگان ،
٤– سياست در ديدار و ملاقات ميهمان ميهمانان هتل ،
٥– آشنايي با وضعيت ساختمان و اتاقها تختخوا بها و امكانات هتل ،
٦– برخورد شايسته با ميهمان و پرسش اصلي، آيا از اتاق خود راضي هستيد؟ (15 تا 20 دقيقه بعد از رفتن ميهمان به اتاق )