جشن شکوفه های گیلاس ژاپن

 Japan’s Blossoms Festival

ژاپن، سرزمین آفتاب تابان یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری در جهان است. اما این کشور به ویژه در فصل بهار و با باز شدن شکوفه های گیلاس به بهشتی واقعی تبدیل می شود. جشن شکوفه های گیلاس که به نام هانامی (Hanami) شناخته می شود یکی از سنت ها و جشن های دیرینه ژاپنی است که در طول بهار در سرتاسر ژاپن برگزار می شود. گردشگران زیادی فصل بهار را برای سفر به ژاپن انتخاب می کنند تا علاوه بر بازدید از دیدنی های معمول ژاپن، تجربه بی نظیر و رویاییِ حضور در این جشن و قدم زدن زیر شکوفه های صورتی و زیبای گیلاس را هم داشته باشند.

پیشینه جشن هانامی

هانامی سنتی دیرینه در ژاپن که همزمان با باز شدن اولین شکوفه های گیلاس (ساکورا) و گاهی شکوفه های آلو (ume) آغاز می شود. در طول این جشن تمام پارک ها، باغ ها و فضای سبز داخل و اطراف شهرهای ژاپن غرق در شکوفه های صورتی و سفید زیبا می شود و صحنه هایی رویایی و خیال انگیز به وجود می آورد. محبوب ترین نوع درخت گیلاس در ژاپن Sakura، ساکورا در سرتاسر کشور پیدا می شود. واژه هانامی در لغت به معنای «تماشای گل ها» است، اما به طور کلی این کلمه به تماشای شکوفه های گیلاس اطلاق می شود. گفته می شود که ریشه و تاریخچه جشن شکوفه های گیلاس ژاپن به بیش از ۱۰۰۰ سال پیش و زمانی بر می گردد که اشراف و نجیب زاده های ژاپنی به تماشای شکوفه های گلاس می نشستند و تحت تاثیر زیبایی آن ها شعرهای هایکو می سرودند.

\"\"

جشن شکوفه های گیلاس ۲۰۱۹ چه زمانی برگزار می شود؟

هانامی یا جشن شکوفه های گیلاس ژاپن همزمان با باز شدن اولین شکوفه های گیلاس شروع می شود و هر سال زمان این جشن متفاوت خواهد بود. امسال هم مثل سال گذشته این جشن زودتر از زمان معمولش برگزار می شود و پیش بینی شده که اولین شکوفه های گیلاس در حدود ۱۸ مارس در کوچی در جزیره شیکوکو باز خواهد شد. در شهر توکیو، انتظار می رود شکوفه ها در حدود ۲۲ مارس شروع به باز شدن کنند و جشن شکوفه های گیلاس در ۲۹ مارس برگزار خواهد شد. در شهر کیوتو هم شکوفه ها چند روز دیرتر باز می شوند: پیش بینی می شود که درختان از روز ۲۵ مارس شکوفه می دهند و شکوفه های کامل درختان را در ۲ آوریل می توان مشاهده کرد.

بهترین مکان برای جشن شکوفه های گیلاس کجاست؟

  • توکیو: اگر در فصل بهار به ژاپن سفر می کنید و در شهر توکیو هستید به پارک شینجوکو گوین بروید. این پارک فاصله کمی با ایستگاه شینجوکو دارد و بیش از ۱۰۰۰ اصله درخت گیلاس یا ساکورا دارد که زیباترین و پربارترین شکوفه ها را می دهد. درختان کهنسال و جوان گیلاس در کنار هم قرار گرفته اند و منظره ای بی نظیر و چشم نواز به وجود آورده اند. این پارک برای کسانی که زودتر یا دیرتر از موسمِ معمول جشن شکوفه های گیلاس در ژاپن حضور دارند بسیار ایده آل است، چون هنوز هم می توانند شکوفه های زیبای گیلاس را تماشا کنند. این پارک در مرکز شهر قرار گرفته و تضاد ساختمان های مدرن و مرتفع شهر در کنار آرامش و زیبایی رویایی شکوفه های گیلاس منظره ای فوق العاده مسحورکننده به وجود می آورد.
  • یویوگی، پارک دیگری است که اگرچه تعداد کمتری درخت گیلاس دارد اما چمن کاری های زیبا، برکه ها و دریاچه های مصنوعی و جنگل ها و محیط کلی پارک آن قدر زیباست که آن را به یکی از محبوب ترین مکان ها برای جشن شکوفه های گیلاس ژاپن تبدیل می کند.
  • کیوتو: اگر در شهر کیوتو هستید به مسیر مشهور ناکاراگی بروید. در این مسیر پیاده رو می توانید از زیر شکوفه های پربار صورتی و سفید قدم بزنید تا به باغ گیاهشناسی کیوتو برسید. اگر دوست دارید تجربه ای رویایی تر داشته باشید و از زیر شاخه های پرشکوفه گیلاس با قایق عبور کنید می توانید در دریاچه بیوا یک قایق کرایه کنید و این تجربه منحصر به فرد را تجربه کنید. جالب است بدانید که قایق سواری در این دریاچه بعد از نزدیک به ۷۰ سال مجددا در مارس ۲۰۱۸ برای گردشگران امکان پذیر خواهد شد. در پارک مارویاما، در نزدیکی زیارتگاه یاساکا هم می توانید درختان گیلاس مجنون (گریان) را ببینید که شاخه های پرشکوفه شان آویزان شده و با باد تکان می خورد.
  • پارک و قلعه هیروساکی | Hirosaki Castle Park: یکی از بهترین و بی نظیرترین مکان ها برای جشن شکوفه های گیلاس بدون شک پارک قلعه هیروساکی است که قلعه ای تاریخی و باشکوه است که در ۱۶۱۱ ساخته شده است. این پارک و قلعه در شهر هیروساکی قرار گرفته و با بیش از ۲۶۰۰ اصله درخت گیلاس یا ساکورا میلیون ها بازدیدکننده را در فصل بهار به خود جذب می کند. قلعه چهارصدساله هیروساکی هم با معماری زیبا و هنرمندانه اش باعث زیباتر شدن فضا و محیط شده است. بازدیدکنندگان می توانند سوار قایق شوند و از زیر شاخه های پرشکوفه گیلاس عبور کنند.

\"\"

اهمیت و مفهوم جشن شکوفه های گیلاس ژاپن

فستیوال و جشن شکوفه های گیلاس صدها سال است که در ژاپن برگزار می شود: درختان ساکورا حداقل از قرن ۱۸ محبوب و پرطرفدار بوده اند. همچنین تویوتومی هیدیوشی، جنگاور بزرگ ژاپن هم در خاطراتش نوشته که میهمانی هانامی باشکوهی را در سال ۱۵۹۸ در کیوتو برگزار کرده اند. امروزه فستیوال هانامی اگرچه دیگر جشنی شاهانه نیست، اما هنوز هم در بین مردم ژاپن اهمیت و جایگاه ویژه ای دارد و همراه با دوستان و خانواده در جشن شکوفه های گیلاس شرکت می کنند.

جشن شکوفه های گیلاس مفهومی عمیق را هم در خود جای داده است: همان طور که می دانید شکوفه های گیلاس بسیار زیبا هستند، اما عمر کوتاهی دارند و بیشتر از یکی دو هفته دوام نمی آورند. همین موضوع به سمبل و نماد ناپایداری و عمر کوتاهِ زیبایی تبدیل شده است. زیبایی ناپایدار و بی دوام است و عمر آن به کوتاهیِ عمر شکوفه های گیلاس در بهار است. در هنر ژاپن، در تابلوهای نقاشی و نوشته ها و تصویرنگاره های هنری، شکوفه های گیلاس حضوری پررنگ دارند. حتی جمله و عبارتی مشهور در ژاپنی وجود دارد که تحت تاثیر جشن شکوفه های گیلاس است و امروزه به انتخابی محبوب برای تتو و خالکوبی تبدیل شده است. این جمله مشهور این است:

 mono no aware، «هیچ چیز تا ابد باقی نمی ماند!»

چطور در این جشن شرکت کنیم؟

اگر آن قدر خوش شانس هستید که در موسمِ جشن شکوفه های گیلاس در ژاپن هستید می توانید به فروشگاه بروید و تجهیزات لازم برای حضور در این جشن را خریداری کنید. مردم ژاپن در روزهای این جشن برای پیک نیک به پارک ها و باغ ها می روند و خوراکی ها و نوشیدنی های ویژه ای را می خورند. البته مردم ژاپن خوراکی ها و غذاهای ویژه جشن شکوفه های گیلاس را خودشان در منزل درست می کنند و همراه می آورند. اما چون شما توریست هستید می توانید این غذاها را به صورت آماده بخرید و برای پیک نیک به پارک ها بروید.

 

خارج از این دو شهر مهم ژاپنی هم می توانید به تپه قلعه هیمجی در غرب کیوتو، سواحل شمالی دریاچه کاواگوچیکو بروید از آن جا چشم انداز بی نظیر و زیبای شکوفه های گیلاس با پس زمینه کوه فیجی را تماشا کنید. همینطور کوه یوشینو در نارا که سایت میراث جهانی یونسکو هم هست به عنوان یکی از فوق العاده ترین مکان ها برای تجربه جشن شکوفه های گیلاس در ژاپن به حساب می آید.

منبع: cntraveler.com

به بالای صفحه بردن