سه شاخص اصلی در توسعه توریسم درمانی

در شرایطی که طیف گسترده ای از گردشگران خارجی، ایران را به خاطر جاذبه های فرهنگی آن انتخاب می کنند اما کاهش گردشگران اروپایی به عنوان مشتریان اصلی این دست جاذبه ها، باعث شده فعالان گردشگری بر گونه های دیگر توریسم نیز تمرکز بیشتری داشته باشند. گردشگری سلامت یکی از این گونه ها است که طی سال های اخیر توانسته دست کم از کشورهای همسایه مشتریان بسیاری را جذب کند. با این همه، کارشناسان معتقدند هنوز پتانسیل های بسیاری در چند شهر ایران وجود دارد که کمتر معرفی شده و باید بیشتر روی توسعه کیفیت خدمات آنها در این حوزه کار شود.

در همین راستا، نخستین نمایشگاه گردشگری سلامت با شعار «گردشگری سلامت، حمایت از آینده ای مشترک» در محل شهرک سلامت اصفهان برگزار شد و به گفته هیبتی، دبیر اجرایی آن، در این نمایشگاه ۷۰ شرکت تجهیزات پزشکی، مراکز بیمارستانی، کلینیک های پزشکی و فعالان صنعت گردشگری سلامت از ۱۲ استان آخرین دستاوردها و خدمات درمانی و بهداشتی خود را عرضه کردند.

رئیس انجمن توسعه خدمات گردشگری در جریان این رویداد با اشاره به اینکه ۲۵۰ میلیون نفر در اطراف ایران نیازمند خدمات درمانی هستند، گفت: زمانی که پتانسیل هایی مانند اصفهان، مشهد و شیراز وجود دارد باید از این ظرفیت ها بهره برداری لازم انجام شود.

محمد جهانگیری افزود: بر اساس آمار بانک جهانی، بهداشت و سلامت دومین و گردشگری سومین فعالیت های پردرآمد جهان هستند و تلفیق این دو می تواند درآمدی فوق العاده داشته باشد و باعث توسعه شود.

درآمد ۹/ ۹ درصد اشتغال در دنیا مختص گردشگری است که از این میزان در ایران کمتر از ۳/ ۰ درصد اشتغال اتفاق افتاده و ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال در این زمینه باقی مانده است.

جهانگیری با اشاره به سه شاخص اصلی در زمینه گردشگری سلامت ایران تصریح کرد: ابتدا باید تصویر پزشکی و سلامت ایران را در جهان درست کنیم. تصویرسازی نخستین رکن در این زمینه است. توسعه کیفیت خدمات نیز دومین عامل مهم برای جذب گردشگر سلامت است. ضمن اینکه باید به خدمات جانبی به گردشگران در حوزه سلامت به عنوان سومین عامل مهم در افزایش تعداد این گردشگران نگاه کرد.

او در مورد اقدامات عملی صورت گرفته نیز خاطرنشان کرد: در کشور برای راه اندازی ۱۵ شهرک سلامت گفت و گو شده که اصفهان یکی از این استان هاست و در این شهرک ها برای گردشگری سلامت ویزا نیز صادر می شود. چنان که هفته گذشته تفاهمی با طرف عمانی در مورد سفر اتباع این کشور صورت گرفت؛ چون ایران یکی از هشت کشوری است که عمانی ها برای سلامتی به آن سفر می کنند.

رئیس انجمن توسعه خدمات گردشگری همچنین از آغاز به کار مرکز شتاب دهی و نوآوری دیجیتال در حوزه نوآوری دیجیتال و گردشگری خبر داد و گفت: این مرکز در صندوق رفاه راه اندازی شد تا بتوان با استفاده از اعتباراتش، تسهیلات ارزان قیمت و راحت را به شهرک های سلامت ارائه داد.

سعید هاشم زاده، رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز در این رویداد با بیان اینکه هر روزه از جنوب ایران گردشگران بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس وارد کشور ما می شوند، گفت: اگر تنها ۵ درصد این گردشگران به خدمات پزشکی نیاز داشته باشند، قطعا استان های کشور نیازمند توجه بیشتری به امر ایجاد زیرساخت ها در زمینه گردشگری سلامت هستند.

باید جزئیات مقوله گردشگری و سلامت و نگاه آکادمیک و صنعتی به آن تبیین شود و امید است افتتاح شهرک سلامت اصفهان رخداد خوبی برای این حوزه باشد و دیگر نقاط کشور تسری پیدا کند.

کارشناسان معتقدند در کشورهای بزرگ اطراف ایران نیز همچنان امکانات و خدمات پیشرفته در حوزه درمان وجود ندارد و بسیاری از خدمات درمانی این شهر از اروپا و با هزینه سنگین تامین می شود؛ این درحالی است که اگر ایران بتواند امکانات و خدمات خود در حوزه درمان را توسعه دهد و چنانچه بتواند خدمات گردشگری جانبی نیز به گردشگران ورودی به کشور ارائه کند، قادر خواهد بود بسیاری از متقاضیان برای درمان را از کشورهای منطقه به خود جذب کند.

درحال حاضر با افزایش نرخ ارز در ایران، قیمت خدمات گردشگری و درمانی نیز برای گردشگران و متقاضیان خدمات سفر به شکل قابل توجهی با کاهش همراه خواهد بود و فرصت مناسبی برای مطرح شدن هرچه بیشتر برند ایران در این حوزه ایجاد خواهد شد.

منبع دنیای سفر

به بالای صفحه بردن