ایران در رینگ رقابت با شاخ های گردشگری

ایران در رینگ رقابت با شاخ های گردشگری فقط با 29 هتل 5 ستاره.

ایران 29 هتل 5 ستاره دارد که سهم پایتخت از این لیست نحیف فقط 5 هتل است ،این رقم وقتی قابل توجه است که بدانیم استانبول و دبی هر کدام به تنهایی دارای 100 هتل 5ستاره هستند ! این آمار مینیاتوری وقتی مهم جلوه می کند که قرار است اقتصاد آینده ایران نه بر اساس نفت که بر پایه گردشگری اداره شود.
به گفته کارشناسان بهار و پاییز فصل توریست پذیری ایران چهار فصل است اما بخش قابل توجهی از گردشگران خارجی به علت کمبود هتل های 5 ستاره و عدم امکان رزرو اتاق های مناسب از آمدن به ایران صرف نظر می کنند.
ارزیابی ستاره هتل‌های کشور بیانگر آن است که از میان حدود 1100 هتل کشور ، با دو تا پنج ستاره که به درجه‌های TOP، A، B و C تقسیم شده‌اند، تنها ۲۹ هتل پنج ستاره در کشور وجود دارد که 74 تای آنهم چهارستاره است.
هرچند تعداد هتل های پنج ستاره به ترتیب در تهران ؛خراسان رضوی و فارس گزارش شده اما بررسی میدانی هتلهای تاپ موجود در ایران نشان می‌دهد که استان‌هایی مانند آذربایجان غربی، اصفهان، بوشهر، کرمانشاه، کرمان، همدان، بوشهر و مرکزی تنها دارای یک هتل پنج ستاره هستند. استان‌ آذربایجان شرقی نیز دو هتل پنج ستاره دارد.
نکته درخشان آماری هتل های ایران آنجاست که استان یزد با همه قدمت و پتانسیل تاریخی فاقد هتل 5 ستاره است و گردشگران این شهر تاریخی در 4 هتل چهار ستاره آن اقامت می کنند.
\"هتل
سید محمدعلی اشرف‌ واقفی نایب ریس جامعه تورگردانان با اشاره به مشکلات گردشگری در کشور می گوید : گردشگران ایران عمدتا گردشگران فرهنگی و طبیعی هستند که برای دیدن آثار تاریخی و باستانی و طبیعت ایران به کشورمان سفر می کنند این در حالیست که کمبود هتل 5 ستاره باعث شده بخش قابل توجهی از متقاضیان در فصل گردشگری به علت کمبود هتل 5 ستاره از ورود به کشورمان خودداری کنند.
وی ادامه می دهد : کمبود هتل در تهران ،اصفهان وشیراز به صورت جدی وجود دارد و برای پوشش آن باید از سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی استفاده کرد.
این کارشناس گردشگری عمده گردشگران ایران را از اروپا و سپس چین عنوان می کند و معتقد است به جز برخی گردشگران کشورهای عربی که با هدف زیارت اماکن مذهبی وارد کشور می شوند مابقی گردشگران ایران علاقمند به بازدید از شهرهای با پیشینه تاریخی و طبیعی هستند.
وی همچنین با اشاره به رشد و توسعه رستورانهای کشور تاکید می کند: طی سالهای اخیر رستورانهای بسیار مناسبی در استانهای تهران ،اصفهان و شیراز احداث شده که سطح کیفی آنها بسیار بالاست و گردشگران از تنوع و خدمات مناسب در آنها رضایت دارند.
هرچند کمبود رستوران و سرویس بهداشتی فرنگی در مسیر اصفهان و شیراز وجود دارد اما در مسیر تهران ،قم و کاشان ساخت وسازهای مناسبی صورت گرفته است.
استقبال گردشگران خارجی برای ورود به ایران پس از برجام از نکاتی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد وبه قولی تا 70 درصد افزایش آماری داشته است هرچند این عدد با آمدن ترامپ با اما و اگرهایی روبرو شد در مجموع همچنان ایران یکی از مقصدهای گردشگران فرهنگی و طبیعی در آسیاست.
به بالای صفحه بردن