نکات مهمی که برای طبیعت گردی

مسیرهای طبیعت‌گردی و مسافتی که هر شخص می‌تواند طی کند متناسب با توان بدنی افراد مختلف متغیر است. بهتر است برای شروع طبیعت‌گردی مسیری که انتخاب می‌کنید از مسیری که هر روز طی می‌کنید کوتاه‌تر باشد. به‌مرور و پس از چندین سفر خودتان متوجه می‌شوید چه مسافتی را می‌توانید طی کنید و برای هر مسیر چه مدت زمانی لازم دارید.

 

انتخاب روش حمل و نقل

بهترین روش حمل و نقل در طبیعت‌گردی قطارها یا اتوبوس‌ها هستند تا در مسر از مناطق زیبا لذت ببرید. برای مسافت‌های طولانی می‌توان از پروازهای مستقیم هم استفاده کرد.

به منظور کاهش آسیب محیط‌زیست حتی‌الامکان از سفر با خودروهای شخصی بپرهیزید.

قبل از شروع طبیعت‌ گردی آب و هوا را چک کنید

در دو مرحله آب و هوا را چک کنید؛ یکی هنگامی که قصد دارید مقصد گردشگری را انتخاب کنید و سپس چند ساعت قبل از حرکت به مقصد. با این کار می‌توانید لباس و وسایل لازم را با خود بردارید.

آشنایی با مسیر

پس از انتخاب مقصد برای گردشگری در طبیعت، نقشه‌ای از مسیر پیدا کنید و با آن آشنایی کامل به دست آورید؛ خصوصا زمانی که قصد سفر با تور کویر را دارید.به این منظور می‌توانید از داده‌های آنلاین نیز استفاده کنید. اطلاعات لازم درباره مسیر شامل نقطه آغازین و پایانی مسیر، مسیرهای فرعی، مسیرهایی که ممکن است به اشتباه بروید، مکان‌هایی که می‌تواند در آن موقتاً اسکان داشته باشید و … است.

با این کار می‌توانید برنامه‌ریزی مناسبی نیز داشته باشید.

نرم افزار هتل داری طلوع

بدون اطلاع سفر نکنید

در صورتی که قصد دارید به‌تنهایی و بدون همراه مسافرت کنید حتماً به یکی از افراد آشنای خود درباره مسیر و مسافت و زمان اطلاع دهید تا در صورت تأخیر شما اقدامات لازم را انجام دهد.

لباس و کفش مناسب داشته باشید

در مورد لباس مناسب نکاتی که باید بدانید شامل موارد زیر هستند:

-در سفرهای طبیعت‌گردی بهتر است در ابتدا لباس راحتی به تن داشته باشید.

-از نظر جنس لباس، لباس‌هایی را به تن کنید که با آب و هواهای مختلف سازگار باشد. لباس‌های نخی مناسب نیستند زیرا رطوبت زیادی را به خود جذب می‌کنند ولی در مقابل آن لباس‌های الیاف مصنوعی با هر آب و هوایی سازگار هستند.

-بهتر است لباس‌های خود را به‌صورت لایه‌لایه به تن کنید تا در صورت احساس گرما لایه‌ها را کم کرده و در صورت احساس سرما به لایه‌ها اضافه کنید، ترجیحاً یک لباس گرم اضافی با خود به همراه داشته باشید تا در مواقع ضروری به مشکل بر نخورید.

-در انتخاب کفش مناسب نیز باید دقت داشته باشید که کفش مناسب یکی از اجزای مهم سفر و گردشگری است چرا که در صورت نامناسب بودن کفش و آسیب پا نه‌تنها ادامه مسیر برای شما سخت و شاید غیرممکن شود بلکه خاطره بدی نیز برای شما ایجاد خواهد شد. کفش‌های انتخابی شما باید سبک باشند تا امکان بهتر راه رفتن را به شما بدهند. جورابتان نیز باید مناسب کفش و پای شما باشد.

از دیگر گردش‌های موردعلاقه افراد به‌ویژه در فصل پاییز کویر گردی است. در این گردش می‌توانید به تماشای آسمان پر ستاره، تپه‌های شنی، دریاچه‌های نمک، غروب‌های دیدنی و … بروید و از آن لذت ببرید. در ادامه نکاتی را درباره کویر گردی ذکر خواهیم کرد که علاوه بر گردش لذت‌بخش در کویر، امنیت کافی را نیز داشته باشید.

نرم افزار هتل داری طلوع

وسایلی که در کویر گردی لازم است همراهتان داشته باشید شامل موارد زیر هستند:

آب به میزان کافی: همان‌طور که می دانید یکی از موارد غیرقابل دسترسی در کویر آب است. پس باید آب به میزان کافی با خود به همراه داشته باشید و این آب را باید برای کل روز خود حفظ کنید، پس بهتر است آب را ناگهانی ننوشید و جرعه جرعه آن را استفاده کنید.

لباس مناسب کویر: اولین نکته قابل‌ذکر در انتخاب لباس این است که باید بدانید اختلاف دمای شبانه‌روز در کویر زیاد است و شب‌های سردی را تجربه خواهید کرد. پس بهتر است از قبل پیش‌بینی این هوای سرد در شب کویر را بکنید و لباس گرم با خود به همراه داشته باشید. برای روزها می‌توانید از لباس‌های خنک و ترجیحاً بدون جیب استفاده کنید چرا که در صورت بازی در تپه‌های شنی، جیب‌های شما از شن پر خواهد شد و تا مدت‌ها شن در لباس باقی می‌ماند.

وسایل موردنیاز اسکان و خواب: در صورت اسکان شبانه در کویر کیسه‌خواب، چادر و وسایل موردنیاز برای برپایی آن را لازم خواهید داشت. در صورتی که در چادر اسکان دارید دربان را ببندید تا جانوران وارد آن نشوند.

وسایل محافظتی در برابر خورشید: عینک آفتابی و کرم‌های ضد آفتاب و کلاه را فراموش نکنید چرا که تابش آفتاب در کویر قدرت بسیار زیادی دارد و برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی و خنک ماندن این وسایل را لازم خواهید داشت.

برای کمتر خسته شدن، کمتر عرق کردن و ذخیره انرژی بهتر است آرام و بدون عجله راه بروید. استراحت کردن در بین مسیر به ذخیره انرژی کمک خواهد کرد.

در کویر گردی باید حواستان به حیوانات وحشی باشد: حیواناتی که در کویر بیشتر دیده می‌شوند شامل خزندگان، پرندگان و بندپایان هستند. برخی پستانداران نظیر روباه نیز ممکن است در کویر به چشم بخورند. بهتر است قبل از سفر به کویر ملاحظاتی که باید در برابر حیوانات داشته باشید را مطالعه کنید تا در صورت مواجهه اقدام مناسب انجام دهید.

یکی از مناطقی که می‌توانید در تمامی فصول سال به‌ویژه بهار و تابستان به آن سفر کرده و از طبیعت بکر آن لذت ببرید، مناطق شمالی است.

امکانات اسکان زیادی در تور شمال وجود دارد نظیر انواع ویلا و هتل که می‌توانید از آنها استفاده کنید. جاذبه‌های گردشگری در شمال شامل جنگل‌های بکر، دریا و روستاهای زیبای آن و … است که می‌توانید به آنها سفر کرده و از آن‌ها لذت ببرید. برای تجربه سفر لذت‌بخش به شمال نیز باید نکاتی را به یاد داشته باشید که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

وسایل موردنیاز در این سفر بسته به نیازهای شما و نوع اسکانتان متفاوت خواهد بود.

تنوع ایجاد کنید

منظور از مناطق شمالی بخش‌های شمال شرقی ایران تا شمال غربی ایران است که تماماً از مناطق بکر و دیدنی هستند. برخی از افراد به منظور مسافرت به مناطق شمالی ایران از مسیرهای همیشگی مثل چالوس استفاده می‌کنند، بهتر است مسیرهای جدید و مقاصد جدید را نیز تجربه کنید تا خاطرات متفاوتی برایتان ایجاد شود.

انتخاب نوع حمل و نقل

می‌توانید از وسیله شخصی خود برای مسافرت به شمال استفاده کنید یا قطار را انتخاب کنید. حتی گاهی اوقات پروازهایی که به مقصد شمال هستند در اوقات کم ترافیک، بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. پس می‌توانید بسته به میل شخصی خود نوع حمل و نقل را انتخاب کنید.

نرم افزار هتل داری طلوع

به بالای صفحه بردن